Istria Slovenica
Poslato: Pon Sep 05, 2011 11:56 pm
Posle dve godine opet na Jadran. Rešismo moja lepša polovina i ja da ove godine letujemo u Italiji, mada je čudesan splet okolnosti uticao na to da završimo u Sloveniji, u Portorožu. Kako god ispalo na kraju, bilo je savršeno
Mnogima nije bilo jasno zašto idemo tamo na letovanje kad je već Grčka kao top destinacija našeg naroda. Bio sam par puta u Grčkoj, čak i na ostrvima, i mnogo me nervira taj mentalitet Mirijeva na moru (selendra sa gomilom apartmana i kafana in the middle of nowhere i Grci prevaranti). Svako ima neki svoj rezon, ne bih da me bilo ko pogrešno shvati, pa evo nekih racionalnih i manje racionalnih razloga zašto smo na kraju izabrali slovensku Istru:
- bliže je (585 km stan na NBG - hotel Metropol u Portorožu)
- mnogo su lepi autoputevi i predeli u Sloveniji
- hteli smo isključivo smeštaj u hotelu sa 4* na bazi polupansiona sa svim potencijalnim troškovima uključenim u cenu (klima, internet, sef, garaža/parking). Na odmoru ne kuvamo i ne peremo sudove.
- blizu je Italija
- nema razmišljanja o bezbednosti/kriminalu i potencijalnim prevarama. Slovenci su vrlo poslovni i profesionalni, sve lepo napišu na sajtu i šta kažu tako je ili bolje.
- jeftino i odlično gorivo
- blizu je Italija
...
Malo o Sloveniji
Slovenija je jedna od najcool država u Evropi. Ima oko dva miliona stanovnika, sa kraja na kraj zemlje se stiže za max tri sata vožnje kada nisu neki vanredni uslovi. Autoputevi su fenomenalni. Oni imaju vinjete (sedmodnevna 15€, mesečna 30€, godišnja 120€) i to parčence plastike vredi svaki cent. Saobraćajna infrastruktura je savršena, jedino gde je po mom mišljenju bolja je Nemačka. Svaki mostić je označen, svako moguće i nemoguće mesto, svi saobraćajni znaci su celi i čisti, ni na jednom nema grafita, nijedan nije ukraden ili polomljen. Raj na zemlji. Tamo navigacija ne treba, sem eventualno za snalaženje po Ljubljani i Mariboru. Slovenci imaju prilično izraženu ekološku svest, tako da prljavštine i đubreta nema nigde van kontejnera. Kontejneri su tipski svuda (staklo, papir, plastika i ostalo), čak i na lokalnim autobuskim stajalištima na putu između dva mesta. Ta stajališta su isto cela, nisu ispisana, polomljena, ukradena niti oplemenjena rukotvorinama sveprisutnim u našim krajevima. Trava pored puta podšišana, žbunje orezano, nema korova, nema trnja, nema izbledelih linija na putu... rade ljudi i cene to što imaju. Još jedna stvar me u Sloveniji oduševljava: nigde nisam video neomalterisanu kuću (bez fasade).
Putevi i tuneli
Autoputevi su, kao što rekoh, fenomenalni, isprojektovani su i realizovani savršeno. Njih održava služba DARS, koja i prodaje vinjete i u saradnji sa policijom povremeno kontroliše vinjete. Kazna za neposedovanje vinjete je 500€, plaća se na licu mesta. Tuneli su još fenomenalniji, svi do jednog šljašte kao Enterprajz. Ne sećam se da sam igde video razdvajanja puteva u tunelima, u Sloveniji je to maltene redovna pojava, kao što može da se vidi na snimku. Svuda ima ovih displeja sa znakovima, i upozorenjima, a na radiju postoji TTY/NEWS opcija. Vrh
[youtube]k3eMYRAfJlY[/youtube]
Lokalni putevi nisu baš u savršenom stanju kao autoputevi, ali nemaju udarnih rupa, kolotraga i svi imaju jasno iscrtanu horizontalnu signalizaciju. Oznake pored puteva se podrazumevaju, tamo valjda ljudi ne peku papriku na saobraćajnim znacima. U primorju su svuda dvojezične oznake, na slovenačkom i italijanskom.
Dan prvi: Pošli u pola 9 sa NBG, izbegavali 1h rupe do Šida, smarali se na najdosadnijem autoputu na svetu do ZG, oko 13h ušli u Sloveniju. Odmah na Si Petrol po normalan benzin (1,28€/l euro BMB 95), to je kao ono što kod nas prodaju za 136-14x dinara po litru. Svratili odmah i u Marche na capuccino i kolačiće, pa posle pola sata dalje. Za sat vremena stigli do Ljubljane, još satić i po do Portoroža. Malo ispred 16h check-in. Vamos a la plaja
Plaže su vrhunski sređene, obeležene i organizovane. Ima peščanih, ima sitan kamen, ima krupan kamen, ima beton, ima drveni dok, ima tuševa, ima toaleta, ma kao da ste sobu preneli na obalu mora. I sve čisto, nigde papirića ni opušaka, ma ni najmanjeg odpatka. Rešavaleci (spasioci) na svakih 200m. Sve vreme je temp vazduha bila 28C u najtoplijem delu dana, temp vode konstantnih 26. Banja. Posle plaže kafa u nekom od lounge barova do zalaska sunca, pa onda večera i spavanje. Penzija u fulu.
Dan drugi: pre podne plaja, popodne Piran. Prednost slovenačke obale je to što je ultra kratka, i može se bez problema obići za jedan dan. Piran je izuzetno živopisan i čini mi se kao najlepši gradić slovenskog primorja (tipična italijanska primorska arhitektura).
Dan treći, četvrti, peti, šesti: Doručak, kafa, bleja, plaja, eventualno neki ručak, plaja, siesta @ lounge bar, večera, spavanje. Vrh.
Portorož važi za mondensko mesto, pa su se lokalne vlasti baš potrudile da izgleda fensi. Obratite pažnju na ledovke ispred pešačkog prelaza.
[youtube]it0Em3di3Y8[/youtube]
Sedmi dan: Italia! Mnogo mi se sviđa kako ljudi tamo voze Otišli smo malo do Palmanove u šoping, žene to prosto obožavaju. Mi služimo tu kao transportno sredstvo. Palmanova je na samo 87km od Portoroža, do 14h smo se vratili nazad pa plaja
Osmi dan: Izola. Tamo su se kada sam ja bio mali pravili mnogo lepi vozići, i Elektropionir, u fabrici Mehanotehnika (kasnije Mehano - nažalost, bankrotirali su pre dve godine). Mesto je strašno slatko i živopisno. Marina je prepuna pažljivo restauriranih ribolovačkih brodova koji se i dalje koriste u istu svrhu. Plaže su male, ali vrlo lepo uređene. Jedan deo plaže (desno od svetionika nekih 100m) je rezervisan samo za osobe sa invaliditetom, i prilagođen im je maksimalno, kao i prilazi samoj plaži. Odličan primer socijalne zrelosti i odgovornosti.
Deveti dan: sve isto kao prvog dana samo kontra: checkout, posle 2.5h cro, posle 3.5h rupe na autputu Šid-BG. Svratili smo malo do Ljubljane da obiđemo neke bivše kolege, koji su bili pametniji od nas pa na vreme zapucali out.
Ljubljana ima zanimljivu arhitekturu starog gradskog jezgra (tipično austrougarsku), ima oko 150000 stanovnika (vikendom oko 30000, svi iz grada zapale na more ili na planine ili u terme ili na narodna veselja - žive ljudi punim plućima).
Klopa
Slovenci generalno nisu normalni ljudi koliko jedu, porcije u restoranima su preobilne. Par puta smo ručali u nekom od restorana na plaži, i uvek je padala teška borba da se isprazni tanjir. Ja sam nekako i uspevao, moja lepša i bolja polovina nikako. Kafe su dobre kao italijanske, sladoled za klasu ispod mada je dobar. Kolači i peciva su fenomenalni, burek se jede tamo u enormnim količinama. Morski specijaliteti se prave od dnevno svežih ulova i neverovatno su ukusni.
Alfe
156 Giugiaro, 147 restyle i 159 ima koliko hoćete, sve do jedne JTDm. Video sam i 4 nova Spidera, svi sivi ili crni i svi iz CH. Moja 155 je bila ubedljivi oldtajmer kada su alfe u pitanju. U Trstu i okolini jedino Polizia Stradale vozi 159, inače in nisam nešto viđao. U Ljubljani ima dosta Giulietti novih.
Cene
Sad ćete da padnete u nesvest. Benzin 1,28€ (kao što već napisah), eurodiesel 1,23€, LPG 0,67€. Najskuplja kafa koju sam pio (capuccino) je bila 1,20€ u Portorožu u onim fensi lounge cafeima, inače je oko 1€. Ručak za nas dvoje kada smo ručali u restoranima na plaži (ja neku ćuretinu i priloge, donna rižoto sa plodovima mora, dve salate, ja veliko pivo, ona koka kolu, ja na kraju kafu i kiselu) - 16,90€. Parking je od 1€ sat (Portorož - ovde smo imali free u garaži hotela) do 2€ dnevno (Izola). Pizza parče 1€, đus ili Radenska (0,5l) u kafeu 1,50€, pivo je od 1,5€ (točeno) do 2,70€ (flaša). Mercator i Spar su za 30% do duplo jeftiniji nego kod nas, nakupovali smo gomilu Barille (pravi smo pastari, što bi rekle kolege Jazavci) i kućne hemije. Nutela od 750g je 2,90€.
Hotel: 4*, 2 polupansiona - 8 noćenja, free internet, parking, sef, klima, popust 50% na bazen - 470€ ukupno. Trebalo je da bude 7 noćenja 590, međutim na recepciji kada smo stigli prijatno iznenađenje, 20% dole jer plaćamo u kešu, i po jedno noćenje free jer je kraj sezone i imali su resursa. Razliku smo potrošili u Palmanovi.
Sve zajedno, sa gorivom, putarinama, cestarinama, vinjetom i svim ostalim zajebancijama je koštalo nešto malo iznad 800€. Za dve godine idemo opet
Mnogima nije bilo jasno zašto idemo tamo na letovanje kad je već Grčka kao top destinacija našeg naroda. Bio sam par puta u Grčkoj, čak i na ostrvima, i mnogo me nervira taj mentalitet Mirijeva na moru (selendra sa gomilom apartmana i kafana in the middle of nowhere i Grci prevaranti). Svako ima neki svoj rezon, ne bih da me bilo ko pogrešno shvati, pa evo nekih racionalnih i manje racionalnih razloga zašto smo na kraju izabrali slovensku Istru:
- bliže je (585 km stan na NBG - hotel Metropol u Portorožu)
- mnogo su lepi autoputevi i predeli u Sloveniji
- hteli smo isključivo smeštaj u hotelu sa 4* na bazi polupansiona sa svim potencijalnim troškovima uključenim u cenu (klima, internet, sef, garaža/parking). Na odmoru ne kuvamo i ne peremo sudove.
- blizu je Italija
- nema razmišljanja o bezbednosti/kriminalu i potencijalnim prevarama. Slovenci su vrlo poslovni i profesionalni, sve lepo napišu na sajtu i šta kažu tako je ili bolje.
- jeftino i odlično gorivo
- blizu je Italija
...
Malo o Sloveniji
Slovenija je jedna od najcool država u Evropi. Ima oko dva miliona stanovnika, sa kraja na kraj zemlje se stiže za max tri sata vožnje kada nisu neki vanredni uslovi. Autoputevi su fenomenalni. Oni imaju vinjete (sedmodnevna 15€, mesečna 30€, godišnja 120€) i to parčence plastike vredi svaki cent. Saobraćajna infrastruktura je savršena, jedino gde je po mom mišljenju bolja je Nemačka. Svaki mostić je označen, svako moguće i nemoguće mesto, svi saobraćajni znaci su celi i čisti, ni na jednom nema grafita, nijedan nije ukraden ili polomljen. Raj na zemlji. Tamo navigacija ne treba, sem eventualno za snalaženje po Ljubljani i Mariboru. Slovenci imaju prilično izraženu ekološku svest, tako da prljavštine i đubreta nema nigde van kontejnera. Kontejneri su tipski svuda (staklo, papir, plastika i ostalo), čak i na lokalnim autobuskim stajalištima na putu između dva mesta. Ta stajališta su isto cela, nisu ispisana, polomljena, ukradena niti oplemenjena rukotvorinama sveprisutnim u našim krajevima. Trava pored puta podšišana, žbunje orezano, nema korova, nema trnja, nema izbledelih linija na putu... rade ljudi i cene to što imaju. Još jedna stvar me u Sloveniji oduševljava: nigde nisam video neomalterisanu kuću (bez fasade).
Putevi i tuneli
Autoputevi su, kao što rekoh, fenomenalni, isprojektovani su i realizovani savršeno. Njih održava služba DARS, koja i prodaje vinjete i u saradnji sa policijom povremeno kontroliše vinjete. Kazna za neposedovanje vinjete je 500€, plaća se na licu mesta. Tuneli su još fenomenalniji, svi do jednog šljašte kao Enterprajz. Ne sećam se da sam igde video razdvajanja puteva u tunelima, u Sloveniji je to maltene redovna pojava, kao što može da se vidi na snimku. Svuda ima ovih displeja sa znakovima, i upozorenjima, a na radiju postoji TTY/NEWS opcija. Vrh
[youtube]k3eMYRAfJlY[/youtube]
Lokalni putevi nisu baš u savršenom stanju kao autoputevi, ali nemaju udarnih rupa, kolotraga i svi imaju jasno iscrtanu horizontalnu signalizaciju. Oznake pored puteva se podrazumevaju, tamo valjda ljudi ne peku papriku na saobraćajnim znacima. U primorju su svuda dvojezične oznake, na slovenačkom i italijanskom.
Dan prvi: Pošli u pola 9 sa NBG, izbegavali 1h rupe do Šida, smarali se na najdosadnijem autoputu na svetu do ZG, oko 13h ušli u Sloveniju. Odmah na Si Petrol po normalan benzin (1,28€/l euro BMB 95), to je kao ono što kod nas prodaju za 136-14x dinara po litru. Svratili odmah i u Marche na capuccino i kolačiće, pa posle pola sata dalje. Za sat vremena stigli do Ljubljane, još satić i po do Portoroža. Malo ispred 16h check-in. Vamos a la plaja
Plaže su vrhunski sređene, obeležene i organizovane. Ima peščanih, ima sitan kamen, ima krupan kamen, ima beton, ima drveni dok, ima tuševa, ima toaleta, ma kao da ste sobu preneli na obalu mora. I sve čisto, nigde papirića ni opušaka, ma ni najmanjeg odpatka. Rešavaleci (spasioci) na svakih 200m. Sve vreme je temp vazduha bila 28C u najtoplijem delu dana, temp vode konstantnih 26. Banja. Posle plaže kafa u nekom od lounge barova do zalaska sunca, pa onda večera i spavanje. Penzija u fulu.
Dan drugi: pre podne plaja, popodne Piran. Prednost slovenačke obale je to što je ultra kratka, i može se bez problema obići za jedan dan. Piran je izuzetno živopisan i čini mi se kao najlepši gradić slovenskog primorja (tipična italijanska primorska arhitektura).
Dan treći, četvrti, peti, šesti: Doručak, kafa, bleja, plaja, eventualno neki ručak, plaja, siesta @ lounge bar, večera, spavanje. Vrh.
Portorož važi za mondensko mesto, pa su se lokalne vlasti baš potrudile da izgleda fensi. Obratite pažnju na ledovke ispred pešačkog prelaza.
[youtube]it0Em3di3Y8[/youtube]
Sedmi dan: Italia! Mnogo mi se sviđa kako ljudi tamo voze Otišli smo malo do Palmanove u šoping, žene to prosto obožavaju. Mi služimo tu kao transportno sredstvo. Palmanova je na samo 87km od Portoroža, do 14h smo se vratili nazad pa plaja
Osmi dan: Izola. Tamo su se kada sam ja bio mali pravili mnogo lepi vozići, i Elektropionir, u fabrici Mehanotehnika (kasnije Mehano - nažalost, bankrotirali su pre dve godine). Mesto je strašno slatko i živopisno. Marina je prepuna pažljivo restauriranih ribolovačkih brodova koji se i dalje koriste u istu svrhu. Plaže su male, ali vrlo lepo uređene. Jedan deo plaže (desno od svetionika nekih 100m) je rezervisan samo za osobe sa invaliditetom, i prilagođen im je maksimalno, kao i prilazi samoj plaži. Odličan primer socijalne zrelosti i odgovornosti.
Deveti dan: sve isto kao prvog dana samo kontra: checkout, posle 2.5h cro, posle 3.5h rupe na autputu Šid-BG. Svratili smo malo do Ljubljane da obiđemo neke bivše kolege, koji su bili pametniji od nas pa na vreme zapucali out.
Ljubljana ima zanimljivu arhitekturu starog gradskog jezgra (tipično austrougarsku), ima oko 150000 stanovnika (vikendom oko 30000, svi iz grada zapale na more ili na planine ili u terme ili na narodna veselja - žive ljudi punim plućima).
Klopa
Slovenci generalno nisu normalni ljudi koliko jedu, porcije u restoranima su preobilne. Par puta smo ručali u nekom od restorana na plaži, i uvek je padala teška borba da se isprazni tanjir. Ja sam nekako i uspevao, moja lepša i bolja polovina nikako. Kafe su dobre kao italijanske, sladoled za klasu ispod mada je dobar. Kolači i peciva su fenomenalni, burek se jede tamo u enormnim količinama. Morski specijaliteti se prave od dnevno svežih ulova i neverovatno su ukusni.
Alfe
156 Giugiaro, 147 restyle i 159 ima koliko hoćete, sve do jedne JTDm. Video sam i 4 nova Spidera, svi sivi ili crni i svi iz CH. Moja 155 je bila ubedljivi oldtajmer kada su alfe u pitanju. U Trstu i okolini jedino Polizia Stradale vozi 159, inače in nisam nešto viđao. U Ljubljani ima dosta Giulietti novih.
Cene
Sad ćete da padnete u nesvest. Benzin 1,28€ (kao što već napisah), eurodiesel 1,23€, LPG 0,67€. Najskuplja kafa koju sam pio (capuccino) je bila 1,20€ u Portorožu u onim fensi lounge cafeima, inače je oko 1€. Ručak za nas dvoje kada smo ručali u restoranima na plaži (ja neku ćuretinu i priloge, donna rižoto sa plodovima mora, dve salate, ja veliko pivo, ona koka kolu, ja na kraju kafu i kiselu) - 16,90€. Parking je od 1€ sat (Portorož - ovde smo imali free u garaži hotela) do 2€ dnevno (Izola). Pizza parče 1€, đus ili Radenska (0,5l) u kafeu 1,50€, pivo je od 1,5€ (točeno) do 2,70€ (flaša). Mercator i Spar su za 30% do duplo jeftiniji nego kod nas, nakupovali smo gomilu Barille (pravi smo pastari, što bi rekle kolege Jazavci) i kućne hemije. Nutela od 750g je 2,90€.
Hotel: 4*, 2 polupansiona - 8 noćenja, free internet, parking, sef, klima, popust 50% na bazen - 470€ ukupno. Trebalo je da bude 7 noćenja 590, međutim na recepciji kada smo stigli prijatno iznenađenje, 20% dole jer plaćamo u kešu, i po jedno noćenje free jer je kraj sezone i imali su resursa. Razliku smo potrošili u Palmanovi.
Sve zajedno, sa gorivom, putarinama, cestarinama, vinjetom i svim ostalim zajebancijama je koštalo nešto malo iznad 800€. Za dve godine idemo opet