Alfa Romeo 1950 - 1980

Ikone na točkovima. Šampioni na stazama.
Saznajte kako su se kovali trkački geni.
Sa
Sasha
Drug Član
Drug Član

Alfa Romeo 1950 - 1980

Sub Nov 15, 2008 7:43 pm

By Wolfy

Alfa Romeo proizvodi ekskluzivne automobile, postoji i prica da je cuveni Henri Ford jednom prilikom rekao: ,,Kad god vidim Alfa Romeo zastanem da bi skinuo sesir''. Duboko postovanje konkurencije.

Poslije drugog svjetskog rata Alfa Romeo se okrece masovnoj prozvodnji automobila, sve je manje ekskluzivnosti. No i pored toga Alfe nisu izgubile taj spotski duh (Cuore Sportivo). Ovdje necu poceti pricu odmah poslije zavrsetka II svjetskog rata vec od 1950 godine.

Prvi poslijeratni novi model Alfa Romeo je predstavio 1950 godine. Dizajner prve Alfe namjenjena masovnoj proizvodnji je Orazio Satta. Bila je to klasicna trovolumenska limuzina sa oznakom 1900. Limuzinu je pokretao motor zapremine 1884 ccm. Iako je bila namjenjena masovnoj prizvodnji to ne znaci da se Alfa odrekla ,,tehnickih poslastica''. Motor je imao aluminijsku glavu, bio je Twin Cam (dvije bregaste osovine) sa 4 cilindra u liniji i razvijao je 80 KS pri 5200 o/min. Vjesanje naprijed je bilo rjeseno sa dvostrukim trouglastim ramenima, spiralnim oprugama i teleskopskim amortizerima. Nazad je bila kruta osovina sa dvije ,,ruke'' koje su se spajale iznad diferencijala preko spiralnih opruga i teleskopskih amortizera. Alfa Romeu su 1950 gibnjevi bili zastareli.

Slika Slika Slika

Sledece godine (1951) predstavljen je model 1900 TI. Glavna razlika je bila u motoru. Povecan je stepen kompresije i povecane su ventili. Takodje je montiran i dvogrli karburator. Sve te izmjene su uticale da motor razvija 100 KS pri 5200 o/min. Taj motor je montiran u kracu sasiju koji je posluzio kao osnova za raznorazne kupe varijante modela 1900. model sa kracom varijantom sasije nosio je oznaku 1900 Sprint. Mnogi karoseristi su uzimali tu sasiju i pravili uglavnom prelijepe kupee. Zato se danas tesko mogu naci dva indeticna modela 1900 Sprint. Spisak karoserista je bio digacak, tako naprimjer imamo 1900 Sprint koji je izradio Zagato, isto tako Pininfarina, ili Toring, Stabilimento Farina, Bertone, Boano itd. Takodje je predstavljen i model 1900 M, odnosno komercijlnog naziva AR51, poznatiji kao ,,Matta'' u vojnom izdanju, za sta je i bio namjenjen. Motor u ovoj verziji je bio najslabiji, razvijao je 65 KS pri 4400 o/min.Pogon je bio na zadnjoj osovini sa mogucnoscu ukljucivanja pogona na prednje tockove. To je bio klasican terenac.

Slika Slika Slika Slika

Godine 1953 dolazi vrijeme za blagi redizajn. Prekinuta proizvodnja modela 1900 M. Sada su sva tri modela u imenu dobila nastavak Super. Paleta se sastojala od sledecih modela: 1900 Super, 1900 Super TI i 1900 Super Sprint. Glavna promjena je povecanje radne zapremine motora koje je 1975 ccm. U modelu 1900 Super motor je razvijao 90 KS. U modelu 1900 Super TI i 1900 Super Sprint povecanjem kompresije, ugradnjom dva dvogrla karburatora i doradjenim izduvom motor je razvijao 115 KS. Ovi modeli su to vrijeme mogli da postignu impresivnih 190 km/h.
Mnogi karoseristi su uzimali sasiju 1900 Super Sprint i pravili svoje vidjenje kupea. Pininfarina je imala i kabriolet verziju. Neki karoseristi su za kupe uzimali i duzu sasiju od modela 1900 Super TI. Tako da je popis kupe varijanti modela 1900 veliki i tesko da mozete ,,povatati'' sve varijacije na temu. Ako je tako kod tzv. Komercijalnih varijanti mozete misliti kakvo je tek stanje sa raznoraznim prototipovima.

Slika Slika Slika Slika
Slika Slika Slika Slika

Godina 1959 je bila zadnja u proizvodnji modela 1900. napravljeno je 21.304 komada svih verzija modela 1900.

Godine 1954 Alfa predstavlja coupe 2000 Sportiva, tek da kaze da pokaze da jos uvjek zna kako se pravi rasni sportski automobil. 2000 Sportiva iz motora zapremine 1997 ccm izvlaci 139 KS pri 6500 o/min. Sposobna je da pojuri do 220 km/h

Slika Slika Slika Slika

Uz limuzinu 1900 Alfi je trebao i manji model. Na salonu automobila u Torinu 1954 godine predstavljena je Alfa Romeo Giulietta Sprint, prvi model u slavnoj seriji Giuliette.

Giulietta Sprint je bila kupe (2+2 sjedišta) i imala je motor od 1290 ccm litre i razvijao je snagu od 65 KS pri 6.000 o/min. To je bio model koji je trebao najaviti limuzinsku verziju. Medjutim desilo se nesto neocekivano. Na salonu u Torinu naruceno je 700 automobila. Bertone, koji je dizajnirao taj kupe i gdje se trebala proizvoditi mala serija rucno izradjenih Giulietta Sprint, nije mogao da proizvede trazenu kolicinu. Potraznja za Giuliettom Sprint je rasla tako da je Bertone radionica pretvorena u fabriku 1960 godine.

Slika Slika Slika Slika

Nekoliko mjeseci kasnije pojavio se model koji se prosto zvao Giulietta, imao je vece medjuosovinsko rastojanje i cetvora vrata, motor je bio priguseniji i razvijao je 53 KS. Sa ovim modelom Alfu su mogli sebi pristiti i kupci manje platezne moci. Pomama za Alfama je pocela

Slika Slika Slika

U to doba pedesetih godina Alfa je nudila svojim kupcima dugacak popis dodatne opreme, kao sto su: komplet kofera koji su ,,pasovali'' za smjestaj na zadnju klupu, svjetla za maglu, radio, instrument tabla presvucena imitacijom koze, obloge vrata i sjedista pravom kozom, trokraki aluminijski volan sa drvenim obrucem...
Ako bi kupac odabro nesto od dodatne opreme onda bi alfin znak na poklopcu prtljaznika bio uokviren hromom.

Ponovo salono automobila u Torinu, dvije godine kasnije, tacnije 1956 godine, predstavljena je Giulietta Spider. Giulietta Spider se bazirala na mehanici Giuliette Sprint, samo sto je medjuosovinski razmak bio 5 cm kraci. Dizajn potpisuje Pininfarina. O ovom automobilu ne treba nista posebno napisati, osim da je zapoceo lozu Spidera.

Slika Slika Slika Slika

Godine 1956 predstavljen je i model Giulietta Sprint Veloce koji se po izgledu nije razlikovao od standardne Giuliette Sprint. Razlika je bila sto je zadnje i mala bocna stakla zapravo bili napravljeni od Perspexa, umjesto hroma koristio se aluminijum, u unutrasnjosti pretinac nije imao poklopac, sjedista su bila jednostavnija i skoljkastija... Sprint je ,,smrsala'' 72 kila. Motor je iz 1290 ccm sa dva dvostruka Weber karburatora pri 6.500 o/min. izvlacio 80 KS.

Godine 1957 Giulietta je vec imala status pozeljnog, lijepog i kvalitetnog automobila. Pojavljuju se i prva veca udruzenja ljubitelja (Alfisti). Alfa Romeo te godine izbacuje sledece modele Giuliette, a to su:

Alfa Romeo Giulieta TI je limuzina ali sada sa motorom od 65 KS, sto je izgleda bio pun pogodak, jer daj model je cinio polovinu prodatih svih proizvedenih Gulietta.

Alfa Romeo Giulietta Sprint Speciale, znana i kao Giuletta SS. Njezin oblik je prizvod aerodinamicnih ispitivanja i to ne u vazdusnom tunelu nego na autoputu Milano ? Torino. Automobil bi pokrili vunenim pokrivacima i snimali bi ga u voznji. Tamo gdje su se pojavljivali nabori na vuni bio je siguran znak vrtlozenja vazduha. To je govorilo dizajnerima na koji nacin da mjenjaju izgled karoseririje. Poznati motor od 1290 ccm u SS razvijo je 100 KS pri 6.500 o/min.

Slika Slika Slika

Godine 1958 godine Giulietta se redizajnira, nisu to bile prevelike izmjene u dizajnu. Kod limuzine to podrazumjeva nesto izmjenjena maska, rucica mjenjaca vise nije bila kod volana nego na podu. U Sprintu je sada vec legendarni motor zapremine 1290 ccm pojacan je na 90 KS. Spider je dobio vece medjuosovinsko rastojanje, sada indeticno Sprintu.

Godine 1960 predstavljena je najekstrimnija Giulietta, Giulietta SZ koja je izasla iz radionice Zagato. Motor je razvijao 115 KS, a uz tezinu od 770 kg bez problema je dostizao brzinu od 200 km/h. Od 0 do 100 km/h ubrzavala je za 11 sekundi. Ne djeluje ipresivno? Da jos jedanput napomenem da je 1960 godina i da je motor zapremine 1290 ccm. Ova sa drugacijim zadnjim krajem je Giulietta SZ Coda tronca koja je i najskuplji kolekcionarski primjerak Giuliette jer je prizveden samo u 30 primjeraka.

Predstavljena je i verzija koja se zvala Giulietta Promiscua, ali ona nije imala nekog uspjeha. Napravljeno je svega 90-ak komada. Mislim i da je to prvi karavan, nisam siguran.

Slika Slika


Lukzus i Alfa, pa dobro, pokusavaju. Godine 1958 stitze naslijednik modela 1900 koji nosi naziv 2000. Motor je zapremine 1975 ccm, razvija 105 KS pri 5300 o/min. Maksimalna brzina je 155 km/h. Nista spektakularno. Spider verzija razvija 115 KS pri 5700 o/min. Ako sam dobro shvatio ova se Alfa proizvodila u Brazilu poslije 1960. tamo se uz neke modifikacije i povecanje zapremine motora pšroizvodila do 1974. Iz te Brazilske saradnje imamo i kamione sa Alfinim logom.

Slika Slika Slika Slika
Slika Slika

Giulietta je rekla svoje. Alfa Romeo je postao dostupan obicnim smrtnicima. Pred nasljednikom sada vec legendarne Giuliette nije bio lak zadatak.

Alfa Romeo je 1962 godine predstavila Giuliu. Giulia je bila klasicna trovulumenska limuzina koja sa dovoljno prostora, ali sa ,,sportskim srcem''. Model koji je ucvrstio poziciju Alfa Romea i zasluzan za mnoge nove alfiste. Osim osnovne verzije Giulija je imala jos dosta verzija.

Godine 1962 prestavljen je model Giulia 1600 T.I. Standard je bio spiralne opruge i petostepena mjenjacka kutija. Iz 1957 ccm motor je izvlacio 98 KS pri 5500 o/min. To je takozvana ,,105'' platforma na kojoj su izgradjeni mnogi modeli. Ta platforma je ostala u proizvodnji do kraja 1977 godine.

Slika Slika

Sledeci modeli su zasnovani na platformi ,,105'' i evo kojim redoslijedom su se pojavljivali:

Godine 1963 predstavljeni su modeli Giulia Super T.I., Giulia Sprint GT. Tada su ponovo raznorazni karoseristi uzimali za pravo da oblikuju odjelo (dok se nije pojavila samonoseca karoserija) Godine 1964 predstavljen je model Giulia 1300, Giulia GT Cabriolet. Giulia 1300 je iz motora zapremine 1290 ccm izvlacila 77 KS pri 6000 o/min.

Slika Slika Slika Slika

Godine 1965 predstavljen je model Giulia Sprint GT Veloce, Giulia Sprint GTA, Giulia Super. U Sprint modelima motor razvija 110, odnosno 115 KS pri 6000 o/min. Motor je vec standardni redni cetvorocilindras zapremine 1957 ccm.

Slika Slika Slika

Godine 1966 predstavljen je model Giulia 1300 Ti sa snagom povecanom na 82 KS. Sledece godine slijedi redizajn sledecih modela Giulia 1300, Giulia 1300 Ti, Giulia Super, 1750 GT Veloce. Godine 1968 predstavljen je model 1750 Berlina. Godine 1969 predstavljeni redizajnirani modeli Giulia Super, Giulia 1300 Ti, Giulia S, GT 1300 Junior, 1750 Berlina. Godine 1970 predstavljen je model Giulia Super 1300, GT Junior, 2000 Berlina. Sada je gama modela koji su bazirani na platformi ,,105'' imala raspon motora od 1290 ccm do 1926 ccm, odnosno od najslabijeg sa 89 KS do najaceg u modelu GTA 1750 sa 220 KS.

Slika Slika Slika

Platforma se pokazala dovoljno uspjesnom i modernom da se koristi i u sedamdesetim. Godine 1971 predstavljen je model 2000 GT Veloce. Godine 1972 blagi redizajn tako da dva ,,donja'' modela isto izgledaju i nova imena Giulia 1.3, Giulia 1.6. Dvije godine kasnije slijedi dalje poboljsanje i sada se modeli zovu Giulia Nuova Super. Osnovna verzija sada ima 101 KS. Iste godine se redizajniraju i kupei i sada se prosto zovu GT 1.3 i GT 1.6. Godinu pred gasenje modela predstavljena je i Giulia Diesel. Imala je motor zapremine 1760 ccm koji je razvijao 55 KS pri 4000 o/min. Prvi dizel motor u Alfi se bas i nije proslavio, daleko je to bilo od ,,Cuore Sportivo''. Zadnji model koji je predstavljen na platformi ,,105'' ujedno je i najsporiji. Prvi Alfin dizelas mogao je da povuce do 138 km/h.


Jos jedan model koji je radjen na platformi ,,105'' sam preskocio jer ipak zasluzuje posebno mjesto. Godine 1966 poslije nagradne igre za najljepse ime predstavljen je model Alfa Romeo Duetto.

Slika Slika Slika

Vec sledece godine mjenja ime u Spider koje zadrzava do prestanka proizvodnje 1995 godine. Sada malo matematike. Platforma ,,105'' predstavljena je 1962 sa modelom Giulia 1600 T.I. a prestala je da se proizvodi 1995 godine. Tridesetidvije (33) godine, a citavo vrijeme proizvodnje je izazivala uzdahe. No da se vratim Spideru. Do prvog redizajna 1969 godine Spider je imao motor 1750 sa 118 KS i 1300 Junior sa 89 KS. Junior se razlikovao od ostalih Spidera po tome sto nije imao pokrove preko prednjih svjetala. Poslije redizajna mogli su se naruciti nasloni za glavu.

Slika Slika Slika Slika

U sedamdesetim godinama pojacava se motorizacija tako da model 1750 Spider Veloce biva zamjenjen modelom 2000 Spider Veloce sa 132 KS. Godine 1977 prestaje proizvodnja modela Spider 1300 Junior, tako da je motorizaciju sacinjavao vec pomenuti 2000 Spider Veloce i Spider 1600 sa 104 KS. Pocetkom osamdesetih se definitivno vise ne montiraju pokrovi preko prednjeh svjetala. Godine 1983 uslijedio je najveci redizajn. Stavljeni su plasticni branici, linije su se izostrile (uticaj cetvrtastog dizajna iz osamdesetih). No i dalje je to bio automobil koji je imao sta da ponudi.

Slika Slika

Godine 1986 nudi se verzija sa oznakom Quadrifoglio Verde sa vise nego bogatom opremom za ono vrijeme. Zadnji redizajn je uslijedio 1990 godine gdje je najveca razlika u zadnjim svjetlima koja su dobila izgled po ugledu na model 164. Godine 1992 prestaje proizvodnja modela Spider 1600 Junior. Verzija 2000 se definitivno gasi 1995 godine kada dolazi savim novi model Spidera.

Slika Slika Slika

To je sa Alfinom srednjom klasom i platformom ,,105''. Sta se desavalo u medjuvremenu u luksuznom segmentu. Poslije modela 2000 Alfa je 1962 godine prestavila svoju luksuznu diviziju u tri varijante. 2600 Saloon, 2600 Sprint i 2600 Spider. Motor je imao 6 cilindara u liniji i zapreminu od 2584 ccm i razvijao 130 KS pri 5900 o/min. U Sprintu i Spideru je razvijao 145 KS.

Slika Slika Slika Slika

2600 Spider se proizvodi do 1965, 2600 Sprint do 1966, 2600 Saloon do 1969 godine. Model je imao tada sav luksuz i sigurnosnu opremu, poput disk kocnica na svim tockovima sa servo pojacanjem. Iako je asocirao svojim sestocilindricnim motorom na slavne predratne modele, i pored toga sto ste za ulozene novce dobijali punovrjedan automobil, Alfa Romeo nije postigo znacajan uspjeh sa ovim modelom. Alfa Romeo i luksuz to ljudi ne povezuju, a za sporet se pobrinuo Zagato sa verzijom 2600 Sprint Zagato



No Alfa sa vremena na vreme pokaze zasto joj se klanjaju. Godine 1967 predstavlja model 33 Stradale. Ukratko V8, 1995 ccm, 230 KS pri 8800 i 289 km/h. Proizvodio se do 1969 godine, ako to i moze da se nazove serijska proizvodnja.

Slika Slika Slika Slika

No sledece godine, tacnije 1970 godine Alfa je za sladokusce pliceg djepa pripremila model Montreal. Montreal se proizvodio do 1977 godine i bio je ipak civilizovaniji. I njega je krasio V8 motor ovoga puta sa 2593 ccm i 200 KS pri 6500 o/min. Mogao je da potegne do 220 km/h.

Slika Slika Slika

Srednja klasa je izgleda ona klasa gdje Alfa Romeo zna da napravi odlican putnicki automobil. Godine 1972 Alfa je predstavila Alfettu. Alfetta je bila koncipirana tako sto je mjenjac biu nazad i sacinjavao bio dio vjesanja. Cuveni trans-axle. Jedini motor je u pocetku bio onaj sa 1779 ccm, da bi od 1975 godine bila dostupna i sa motorom od 1570 ccm. Poslije 1977 Alfetta je opremljena motorom od 1962 ccm, a verzija sa motorom 1779 ccm opremljena je sa dvogrlim karburatorom. Berlina se proizvodi do 1984 godine.

Slika Slika Slika

Na osnovu Alfettine platforme godine 1974 predtavljen je kupe Alfetta GT. Zacetnik loze GTV. Godine 1976 sa pojavom dvolitarskog motaora pojavljuje se oznaka GTV. Dosta se o ovom modelu pricalo pa cu samo napomenuti da se islo sve do modela GTV6.

Slika Slika Slika Slika

Naslijednik Giulie se zvao Giulietta. Vaskrslo je staro ime. Za osnovu je posluzila Alfetta. Dakle godina 1977 i prodajne salone je ugledala Giulietta sa 1.6 i 1.8. Kasnije se pojavila verzija 2.0, dok se samo na Italijanskom trzistu mogao kupiti model 1.4. Ova limuzina ostaje u proizvodnji do 1985 godine kada je smjenjuje ,,sektaska'' 75-ica.

Slika Slika Slika

U sedamdesetim godinama Alfa Romeo je otisla jos nize sto se tice klase automobila. Godine 1971 predstavila je model u nizoj srednjoj klasi, Alfasud. U njemu je predstavljen bokser motor od 1286 ccm koji je razvijao 75 KS. Auto je na papiru i na fotografijama izgledao fenomenalno dok uzivo... Postojao je vic da Alfasud pocinje da korodira vec u prodajnom katalogu. Moje misljenje je da je taj model najvise doprineo obaranju ugleda Alfa Romea. No mozda tu ima i jos nekih faktora, nije bitno. Bokser motori su u Alfasudu razvijali vise nego pristojnu snagu. Postojale su verzije 1.3, 1.4 i 1.5. Do prekida proizvodnje 1983 godine kompkt iz Alfe je razvijao 105 KS.

Slika Slika

Na platformi Alfasuda pravio se i kupe sa nazivom Sprint. Alfin kupe sa prednjim pogonom. On je u prizvodnji ostao do 1989 godine. Alfasud zamjenjuju dva modela 33-ka i Arna. Zbog ovoga drugog modela se vidjelo da nesto nije u redu sa Alfa Romeom.

No, da se vratim u sedamdesete i luksuznu diviziju Alfa Romea. Poslije neuspjesnog modela 2600 Alfa ponovo pokusava da uplovi u luksuznu diviziju. To se desava 1979 godine. Model nosi oznaku 6. Pokrecu ga tri morora, dva benzinca sa oznakama 2.5 V6 i 2.0 i dizel sa oznakom 2.5 TD. U proizvodnji je do 1986 godine.

Slika Slika Slika Slika

Prosao sam kroz istoriju Alfa Romeo od 1950 do prestavljanja poslednjeg modela u sedamdesetim. Radi se samo o cestovnim verzijama. Nisam se doticao trka.. Ne zamjerite, ali probao sam sve da slozim hronoloski. Nadam se da sam uspio nekome da priblizim jos vise Alfa Romeo. Napomenite ako ima kakva rupa koju treba popuniti. Hvala.

Povratak na “Alfa Romeo Classico”