Vremeplov-Krug u Monzi

Ikone na točkovima. Šampioni na stazama.
Saznajte kako su se kovali trkački geni.
Achille Varzi
Garaža: vozila u vlasnistvu 1969-1972: Alfa Romeo Giulia Sprint 1600 GTA (Autodelta),
Alfa Romeo 1300 Junior GTA (Autodelta), Alfa Romeo 1750 GTAm (Autodelta), Shelby American AC 427 S/C Ford Cobra, + FIAT Dino 2000 Spider i Alfa Romeo 2000 GTV za normalnu upotrebu. Danas, Porsche Cayman S
Lokacija: Italija
Postovi: 50
Pridružio se: Ned Maj 13, 2012 7:03 pm

Vremeplov-Krug u Monzi

Čet Mar 14, 2013 10:20 pm

Vremeplov

Umesto uvoda
1969, od strane mesecnog casopisa AutoRevue, dobili smo ponudu da napravimo Road Test Alfa Romeo Giulia 1600 GTA. Prihvatili smo naravno, (bila je u igri i pristojna suma novca) ali se sve izjalovilo jer nismo uspeli da obezbedimo neophodne merne instrumente niti pistu na kojoj bi test bio vrsen, a sa nase strane nije bilo volje da prepustimo drugima nasu GTA da sa njom obave test. Kada smo par godina kasnije, na slobodnim probama za 4 Sata Monze imali mogucnost da merimo vreme u vise uzastopnih krugova, odlucili smo da zabelezimo jedan dobro izvezen krug sa svim relevantnim podacima i ponudimo ga kao svojevrstan test 1300 GTAJ Competizione. Niko i nikada nije bio posebno zainteresovan da objavi nas napor i evo danas nakon 40tak godina, dajem ne uvid ovog foruma jedan krug sa GTAJ na autodromu u Monzi. Uz podatke iz kruga, dodao sam i impresije o GTAJ tako da je moguce citati tekst sa dva nivoa radoznalosti, onaj tehnicki i onaj koji se odnosi na vozne osobine GTAJ. I danas se na istoj konfiguraciji piste (uz dodatak dve shicane) voze trke u grupama 2, 4, i 5, vremena su pomerena nanize za po par sekundi po krugu ali je i tehnologija uznapredovala toliko da taj bolji rezultat nije rezultat bolje izvezene trke niti se na njoj utrosi vise adrenalina.

Alfa Romeo GTA Junior 1300 Competizione koja je bila prijavljena za 4 sata Monce, bila je pripremljena za trku sa sledecim parametrima:
GTA J Autodelta, sa uskom glavom, indirektnim ubrizgavanjem SPICA i izmerenom snagom na banku od 162 KS, svecice Lodge RL49 (cold), autoblokirajuci diferencijal 38%, klizni rol centar (“slittone”), odnos 9/43 na mostu (V-0,86). Long range rezervoar 90 lit. sa dodatnim pumpama za dovod (1.3 bar.) i gumama Firestone 9.50x13 napred i 11,50X13 pozadi. Lateralni izduv 4-2-1. Tezina na kontroli 714 kg sa uljem i bocom za gasenje pozara (6 kg)

Na dan probe, vreme je bilo relativno hladno sa povremenom slabom kisom i spoljnom temperaturom od 9-13 C°.

Osecaj “pripadanja” automobilu je u GTA izrazito naglasen. Stolica Fusina (bez naslona za glavu u to vreme) je kada koja izvanredno drzi bokove i sigurnosni pojasevi Britax sa 5 tacaka obezbedjuju cvrst spoj. Kada se da kontakt, pumpe koje dovode benzin na giljotine Spica sistema, ubrzo se poravnaju na 1.3 bara i pritisak na dugme startera odmah stavlja u pokret motor koji na svom minimumu od 1200 obrtaja pucketa kasljuca i deluje kao da ce se ugusiti svakog trenutka. U trenutku starta, papucica za gas se ne dira i tek kada se rad motora relativno ustali, moze se pomalo turirati radi postizanja radnih temperatura. Miris benzina u kokpitu je skoro nepodnosljiv i oko trazi bocu za gasenje pozara koja je smestena na mestu suvozaca. Ubacujemo u prvu (menjac je tvrd i precizan i za razliku od seriske Alfe GT, zahteva energicno ubacivanje) i polako izlazimo na stazu. Kvacilo (disk u varijanti za brze staze) je razumno, ne previse tvrdo i ne zahteva poseban napor. Oves je jako tvrd, i izgleda kao da se vozimo na pegli a ne u automobilu koji ima amortizere. Svaku i najmanju neravninu gume bez derive prenose kao trzaj u volan. Kamber je neznatno negativan (1,5° napred i 2° nazad) i automobil reaguje na svaki pokret upravljaca poslusno i direktno. Kocnice su tvrde, zahtevaju napor ali su u odgovoru progresivne, snazne i otporne na fading. ATE kaliperi od aluminijuma se brzo i efikasno hlade. Da bi GTA uopste pokazala volju da se ponasa kao “normalno” vozilo, neophodno je da se predje 4000 obrtaja. U nizim rezimima motor je drasticno neelastican i sklon gasenju. Obrtometar koji je uz manometre i termometre jedini instrument dovoljne velicine i lako citljiv, oznacen je do 10 000 obrtaja iako je svaki pokusaj preko 8800 obrtaja riskantan izlet u moguce izletanje klipnjace nadole, ventila nagore ili “samo” pregrevanja glave koja znaci kraj avanture. Prolazimo prvi “turisticki” krug neophodan da se staza opticki zabelezi iako je vec toliko puta analizirana. Monza je u svojoj dogradjenoj varijanti valjda najpoznatiji autodrom na svetu. Prolazimo tih 5500 mt i pokusavamo da upamtimo sto vise detalja. Start je na dugom pravcu koji prelazi u veliku krivinu (krivinu Biasono), koja posle S varijante prelazi u krivinu Roggia i zatim i prvu desnu krivinu Lesmo koja je pod pravim uglom i nakon kratkog pravca prerasta u drugu, takodje desnu krivinu Lesmo, isto pod pravim uglom. U nastavku je brza leva krivina Seraglio i jednako brza krivina (opet leva) Vialone koja uvodi u varijantu Ascari i pravac koji zavrsava legendarnom Parabolicom koja ponovo uvodi u pravac kod tribina i mesto sa koga smo startovali. Trke u okviru ETCC su 70.tih vozene pre nego sto su dodate dve shicane koje imaju funkciju da zadrze maksimalne brzine u okvirima sigurnosnih granica. Ponovo smo na startu, staza je suva i bez mnogo saobracaja. Polazimo. Ubrzanje GTAJ je impresionantno (jedno od najcescih pitanja o GTA je bilo: za koliko stize do 100 kmh? Alfa, kao ni Autodelta nikada nisu objavile taj podatak, buduci da nije bio egzaktan. Mi smo u vise merenja dobili vrednost od 6,4-6,6 sec. Ali je to samo nas podatak koji ima orijentacionu vrednost) i na kraju pravca sa tribinama ulazimo u “Veliku krivinu” u V i sa 8000 obrtaja (ovo je prvi ulazak u “Biasono” i u sledecim, bez polaska sa mesta broj obrtaja ce biti jos veci i brzina preko 200 kmh.) da bi sa 8200 usli u blagu krivinu S tipa (Roggia) i bez promene brzine (V) i sa 8400 obrtaja dosli do prve krivine Lesmo. Tu, na prostoru od nekih 100 mt. Kocimo i prebacujemo u nize prenose do III i brzine od 140-145 kmh. U tom manevru, “Slitone” (Alfin sistem kliznog rol centra na diferencijalu) i autoblokirajuci diferencijal imaju kraljevsku ulogu u odredjivanju stabilne putanje koju GTAJ lako odrzava. U drugu krivinu Lesmo ulazimo sa IV-om i 8000 obrtaja i zatim prebacujemo u V na krivini Seraglio uz 8600 obrtaja i oko 190 kmh. Sledi krivina Vialone koja uvodi u varijantu Ascari i to je deo koji se vozi u V sa skoro maksimalnim brojem obrtaja (8600-8800), sve do ispred krivine Parabolica gde se opet (na oko 100-120 mt.), rapidno prebacuje do III uz kocenje i redukciju na 7200 obrtaja. I ovde se “Slittone” i autoblokirajuci diferencijal pokazuju kao faktor ocuvanja stabilne putanje, i uopste, na 1300 GTAJ efekat podizanja prednjeg unutrasnjeg tocka u kratkim i ostrim krivinama je mnogo manje prisutan nego kod GTA 1600. GTA je automobil sa izrazitim “understeer” ponasanjem i ukoliko se ne oduzme par obrtaja u krivini, reskira se okretanje na stazi (testa-coda). Alfini top vozaci (Picchi, Hezemans, Zeccoli...) dokazali su da je “cistom” voznjom sa par obrtaja manje u celu krivine, moguce zaraditi obrtaje na izlasku i doci do maksimalnog ubrzanja na pravcu za krace vreme. Na izlasku iz Parabolica krivine, na mestu gde prestaje guard rail, opet se “otvara” gas do maksimuma i prebacuje u IV i zatim V brzinu. Na pravcu ispod tribina, posto se opet prodje startna linija, postize se i najveca brzina (oko 210 kmh.). Vreme koje smo postigli u ovom (dobrom) krugu je bilo 2'05''. “Ozbiljni” Autodeltini vozaci taj isti put predju za 1'54'' sa fabrickim GTAJ.
P.S. U toku kvalifikacija smo uspeli da sidjemo na 1'58'' i kvalifikujemo se za nastup, ali je vec u prvom krugu (giro di lancio), hronicni problem pregrevanja (koji je imala nasa GTAJ) zaustavio automobil i nase nade u neki rezultat...
Slika
Korisnikov avatar
Santino
potenziato
potenziato
Garaža: 155 scary fast
Lokacija: BG-Zvezdara
Postovi: 968
Pridružio se: Ned Maj 31, 2009 11:47 am

Re: Vremeplov-Krug u Monzi

Uto Mar 19, 2013 5:20 pm

Jel to znaci da su ti motori generalno bili nepouzdani i imali problema sa pregrevanjem ili je bas bio slucaj sa tim primerkom? Nije mi jasno jer je napisano 'hronicni'...

Ako jeste hronicni, jel se ustanovilo gde je bio problem? Da li ga je bilo moguce resiti? Ili je to jednostavno bio maksimum iz tog agregata...
Slika
Achille Varzi
Garaža: vozila u vlasnistvu 1969-1972: Alfa Romeo Giulia Sprint 1600 GTA (Autodelta),
Alfa Romeo 1300 Junior GTA (Autodelta), Alfa Romeo 1750 GTAm (Autodelta), Shelby American AC 427 S/C Ford Cobra, + FIAT Dino 2000 Spider i Alfa Romeo 2000 GTV za normalnu upotrebu. Danas, Porsche Cayman S
Lokacija: Italija
Postovi: 50
Pridružio se: Ned Maj 13, 2012 7:03 pm

Re: Vremeplov-Krug u Monzi

Sre Mar 20, 2013 7:35 pm

Naprotiv! 1300 je bio izuzetno pouzdan motor i kao i sve Chitijeve tvorevine, cesto pobedjivao bas zahvaljujuci pouzdanosti i izdrzljivosti. Nasa 1300 je bila rodjena sa "sirokom" glavom (ugao ventila 80°) i savrseno je radila do dana kada smo (ubedjeni da je to resenje) montirali "usku" glavu (ventili 45°). Motor je dobio nesto malo "konja" ali se pojavio problem nekontrolisanog skoka temperature (i to ne uvek!!!) kada se prelazilo 8200 RPM. Taj problem je bio neresiv za sve mehanicare koji su pokusavali da ga "isprave" i auto je prodat sa tom "hronicnom" (svojom) boljkom. Kako i danas postoji u jednoj kolekciji u Becu vidi se da mu to nije doslo glave. Najverovatnije je postojala neka sitna greska u vodovima (svaka glava je doradjivana rucno, buduci da su glave bile iste za GTAm i GTAJ a da su komore imale razlicite precnike i drugi sfericni profil izmedju dva modela) koja je uslovljavala taj fenomen. Cinjenica je da je niza spoljna temperatura pomagala (?) Izvinjavam se zbog nepreciznosti i pitanje je bilo "pravo" jer je otklonilo mogucu sumnju u pouzdanost GTA motora.
P.S. Sa Lodge "Hot" spark fenomen je postajao ocigledan vec na 8000 RPM
Korisnikov avatar
sErGiO
Contact:
Garaža: Alfa Romeo 156SW 1.8TS
Lokacija: Beograd
Lokacija: Beograd
Postovi: 5764
Pridružio se: Pon Nov 24, 2008 3:11 pm

Re: Vremeplov-Krug u Monzi

Pet Mar 22, 2013 8:15 am

Sjajan tekst, baš sam se uživeo u trku čitajući. Bravissimo!
Purezza di linea e prefezione del meccanismo - Alfa Romeo
l silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!
Korisnikov avatar
Dragon
Saradnik Uprave
Saradnik Uprave
Garaža: Giulietta 1.4 Distinctive
ex GTV Cup 2.0 TS
ex 156 JTD SP
ex 147 2.0 TS
ex147 1.9JTDm
Lokacija: Beograd
Lokacija: Beograd
Postovi: 6395
Pridružio se: Uto Maj 26, 2009 6:43 pm

Re: Vremeplov-Krug u Monzi

Pet Mar 22, 2013 9:23 am

Ja isto...ovo su stvarno informacije koje retko možes da čujes. Samo da kažem da će u nedelju na stazi u Monzi voziti i jedan Srbin. Radi se o ETCC šampionatu...

Dušan Borković je prošle sezone bio evropski šampion u "brdu", sad da ga vidimo u "krugu".
John Lennon - 2600 Sprint, SS, Pope John Paul II - Sei (Alfa 6), Sophia Loren - Duetto, Frank Zappa - 1969 GTV, Ralph Lauren - 8C2900B, Nick Mason - TZ-1, John F. Kennedy - Giulietta Spider, Eric Clapton - 6C 2500 Super Sport, Dragon - GTV Cup.
Korisnikov avatar
mudri
Postovi: 13
Pridružio se: Uto Sep 29, 2009 8:03 pm

Re: Vremeplov-Krug u Monzi

Pet Mar 22, 2013 10:44 pm

Achille Varzi
Garaža: vozila u vlasnistvu 1969-1972: Alfa Romeo Giulia Sprint 1600 GTA (Autodelta),
Alfa Romeo 1300 Junior GTA (Autodelta), Alfa Romeo 1750 GTAm (Autodelta), Shelby American AC 427 S/C Ford Cobra, + FIAT Dino 2000 Spider i Alfa Romeo 2000 GTV za normalnu upotrebu. Danas, Porsche Cayman S
Lokacija: Italija
Postovi: 50
Pridružio se: Ned Maj 13, 2012 7:03 pm

Re: Vremeplov-Krug u Monzi

Sub Mar 23, 2013 10:16 pm

Dusan Borkovic je izvanredan pilot. Pozelimo mu srece u ETCC...

Povratak na “Alfa Romeo Classico”